Open Access Articles- Top Results for %C4%B0ctimai Television

İctimai Television

Not to be confused with the United Kingdom television network and channel known as ITV.
İctimai Televiziya ("Public Television")
İctimai Television Logo
Launched 29 August 2005; 14 years ago (2005-08-29)
Owned by Public Television and Radio Broadcasting Company (statutory corporation)
Picture format 16:9
Country Azerbaijan

İctimai Television (Azerbaijani: İctimai Televiziya, "Public Television") Azerbaijani pronunciation: [itʃtimai televizija] or İTV is a public television channel in Azerbaijan. It began broadcasting on 29 August 2005 after being created by law in 2004 as the first independent public broadcaster in Azerbaijan.[1] The channel is based in Baku.

İTV is primarily funded through advertising and government payments.[2][3] The 2004 law creating the channel called for funding to come from a television licence fee beginning in 2010,[2][4] but this portion of the law has yet to be implemented.[5]

The channel is operated by the Public Television and Radio Broadcasting Company (Azerbaijani: İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti), which consists of a nine-member council, whose members are approved by the President of Azerbaijan, and a director general elected by the council and also approved by the president.[1][6] This arrangement, as well as the continued state financing, has been subject to criticism by non-governmental organizations on the grounds that the channel may be too closely connected to the government to be fully independent and unbiased.[7][8][9]

İTV became a member of the European Broadcasting Union on 5 July 2007, allowing it to take part in events such as the Eurovision Song Contest, which it entered for the first time in 2008.[10] Following Azerbaijan's win in the Eurovision Song Contest 2011, İTV hosted the 2012 competition in Baku. The broadcaster was also supposed to host the Eurovision Dance Contest 2010 in Baku,[11] but this event was postponed indefinitely due to a lack of participants.


  1. ^ a b "Television Channels in Azerbaijan". Ministry of Culture and Tourism of Azerbaijan Republic. Retrieved 26 March 2014. 
  2. ^ a b "The Law of Azerbaijan Republic on Public TV-Radio Broadcasting" (PDF). 2004. Retrieved 26 March 2014. 
  3. ^ Hajili, Rashid (2012). Hug, Adam, ed. "Freedom of Media in Azerbaijan" (PDF). Spotlight on Azerbaijan (London: Foreign Policy Centre): 41. 
  4. ^ Golovanov, Dmitry. "Azerbaijan : Public Broadcasting Introduced". IRIS Legal Observations. European Audiovisual Observatory. Retrieved 26 March 2014. 
  5. ^ "Funds for Azerbaijan Television and Radio Broadcasting Company to be increased". Azeri-Press Agency. 19 October 2013. Retrieved 26 March 2014. 
  6. ^ "Azeri parliament passes controversial broadcasting law". International Journalists' Network. Sitemap International Center for Journalists. 16 January 2004. Retrieved 25 March 2014. 
  7. ^ Azerbaijan and the European Union: A Policy Dilemma (PDF). Institute for Reporters' Freedom and Safety. September 2013. p. 17. Retrieved 26 March 2014. 
  8. ^ Huseynov, Emil (2012). "Freedom of Expression in Azerbaijan: The Internet as the last island of freedom". Pluralism and Internet Governance (PDF). Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). p. 90. ISBN 978-92-9234-642-3. Retrieved 26 March 2014. 
  9. ^ Kazimova, Arifa (18 March 2011). "Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV, the Opposition Has Some Papers" (PDF). Caucasus Analytical Digest (Swiss Federal Institute of Technology Zurich: Center for Security Studies) (25): 5. Retrieved 26 March 2014. 
  10. ^ Sand, Jon Ola (2011). "Winners All Around". The Business Year. Retrieved 26 March 2014. 
  11. ^ Bakker, Sietse (2 February 2009). "Dance Contest 2009 to Baku, Azerbaijan". European Broadcasting Union. Retrieved 26 March 2014. 

External links

Lua error in package.lua at line 80: module 'Module:Buffer' not found.