Open Access Articles- Top Results for CPAC (TV channel)

CPAC (TV channel)

Launched October 1992 (1992-10)
Owned by Rogers Communications (41.58%)
Shaw Communications (23.68%)
Vidéotron (Quebecor) (21.81%)
Cogeco (6.73%)
EastLink (3.77%)
Others (2.43%)[1]
Picture format 480i (SDTV)
Slogan Politics in Action
Country Canada
Language English
Broadcast area Nationwide
Headquarters Ottawa, Ontario
Formerly called Canadian Parliamentary Channel (CPaC)
Bell TV Channel 149 (French)
Channel 512 (English)
Shaw Direct Channel 291 (Advanced)
Channel 396 (Classic)
Available on most Canadian cable systems Consult your local cable provider for channel availability
Bell Aliant TV Channel 63 (English)
Channel 624 (French)
Bell Fibe TV Channel 512 (English)
Channel 149 (French)
MTS Channel 24 (English)
Channel 25 (French)
Optik TV Channel 90 (English)
Channel 400 (French)
SaskTel Channel 18 (English)
Channel 274 (French)

CPAC (/ˈspæk/ SEE-pak; English: Cable Public Affairs Channel and in French: La Chaîne d'affaires publiques par câble), is a Canadian Category A cable and satellite specialty channel service that is owned by a consortium that includes among other part-owners Rogers Communications, Shaw Communications, Vidéotron, Cogeco and EastLink. The channel is devoted to coverage of public and government affairs, including carrying a full, uninterrupted feed of proceedings of the House of Commons of Canada, with two audio channels, one in English and the other in French. CPAC is similar to services in other countries including C-SPAN (United States), EuroparlTV (European Union), La Chaîne parlementaire (France), Phoenix (Germany), BBC Parliament (United Kingdom) and NBR in (Brazil), some of which (particularly C-SPAN) occasionally supply programming to CPAC.

CPAC's main purpose is the broadcast of proceedings of the House of Commons. Other programming includes meetings of House of Commons and Canadian Senate parliamentary committees, occasional Supreme Court proceedings, political conventions, conferences, committees and coverage of general elections. CPAC also airs the proceedings of certain Royal Commissions and judicial enquiries. Proceedings of the Senate are not carried as the upper house has yet to agree to allow its sessions to be televised. On April 25, 2006, Senator Hugh Segal moved that the proceedings of the Senate be televised; the motion has since been referred to the Senate Standing Committee on Rules, Procedures and the Rights of Parliament for consideration.

In 2003, at the behest of the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC), CPAC and its carriers started to allow television viewers to choose which language they can hear the service in, putting the feed of one language on the service's main audio channel and the feed of the other language on its second audio program channel. Some cable systems also offer the two feeds on separate channels for easier access. CPAC has also offered a "floor" feed, a feed that does not carry any simultaneous translation, although due to the changes noted above, it may not remain in use over cable or satellite television.

A choice between all three feeds are offered on CPAC's free Internet video stream available on the channel's website. Selected events and programs are also available as a podcast.


Television broadcasting of the proceedings of the House of Commons began in 1977 after a motion approving it was adopted by the House, with broadcasts commencing in October of that year. The CRTC allowed cable companies to carry the broadcasts on their specialty channels as an interim measure. In 1979, the Canadian Broadcasting Corporation was given a temporary network licence to begin live coverage of the proceedings (which had been airing on a tape delayed basis until then), leading to the creation of the CBC Parliamentary Television Network. A permanent licence was granted to the CBC the next year.

In 1989, the CBC and a consortium of cable television providers made a joint proposal for the creation of a new entity, the Canadian Parliamentary Channel (CPaC) that would carry the proceedings of the House of Commons and committees, along with proceedings of royal commissions, enquiries, court hearings and provincial legislatures, and public affairs programming. A review of parliamentary broadcasting resulted but the CPaC proposal was not acted upon. In December 1990, the CBC announced that as a result of budget cuts the CBC "is no longer able to bear the cost of operating the English- and French-language parliamentary channels. The government will seek the views of the Speaker of the House and consider means of maintaining the service."[2] The CBC announced that it was discontinuing its role as the parliamentary broadcaster effective April 1, 1991. As an interim measure, the House of Commons' Board of Internal Economy negotiated a temporary contract with the CBC to provide parliamentary coverage for an additional year while the Board considered proposals to take over the service. In 1992, the Board came to an agreement with Canadian Parliamentary Channel, Inc., a consortium of 25 cable companies, to take over the CBC's role – the new service received its licence from the CRTC in 1993.

While the Canadian Parliamentary Channel's name was soon changed to Cable Public Affairs Channel to reflect the greater diversity of programming and the cable industry's ownership of the service, the original ownership structure continues today; accordingly the largest shareholders are Canadian media giants such as Rogers Communications (41.4%), Shaw Communications (25.05%), Vidéotron (21.71%), Cogeco (6.7%), Bragg Communications (EastLink/Persona) (3.76%) and three other cable companies owning a combined equity of 1.37%.

Second CPAC logo

To date there have been few, if any, accusations of influence by these cable companies on CPAC's editorial policy. Indeed, some CPAC promotions (featuring Tom Green) have claimed that because it is owned by the cable industry, "not the government", it is more independent than other broadcasters, such as the national public broadcaster CBC, which also provide extensive political coverage through various outlets.

During federal election campaigns, the network frequently airs Campaign Politics, a documentary series in which each episode profiles one individual electoral district through interviews with candidates and voters.

Non-political programming

From February 12 to 28, 2010, CPAC simulcasted the V network's coverage of the 2010 Winter Olympics. V does not have wide availability outside of Quebec, unlike previous rightsholder Radio-Canada or even rival private network TVA. This had caused some concern with francophone groups outside Quebec, thus, CPAC was chosen because of its mandatory carriage on the basic service of all cable and satellite providers, as well as the fact that the House of Commons was not sitting during the games.[3]

Although CPAC's conditions of licence do not permit the channel to air sports,[4] it received special authorization from the CRTC to permit this simulcast.[5][6]

Since 2009, CPAC has also had the authority to carry entertainment programming on July 1 in order to cover Canada Day celebrations on Parliament Hill or elsewhere.[7]

On-air staff


See also


  1. ^ "CRTC Ownership Chart for CPAC" (PDF). Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. Retrieved 2013-08-11.  Remaining owners include Access Communications and Omineca Cablevision.
  2. ^ Television and the House of Commons (BP-242E)
  3. ^ CPAC and CTV Team Up to Deliver French Olympic Coverage, CPAC / COBMC press release, 2010-02-11
  4. ^ Broadcasting Decision CRTC 2009-390, 2009-06-29 (most recent CRTC decision referring to CPAC's permitted categories of programming)
  5. ^ CRTC letter to CPAC, 2010-02-11
  6. ^ CPAC desservira les francophones hors-Québec, Radio-Canada, 2010-02-11
  7. ^ Broadcasting Decision CRTC 2009-390

External links