Open Access Articles- Top Results for Euronews


<td> Channel 342</td><tr><th scope="row" style="text-align:left">Cablelink
(Philippines)</th><td> Channel 106</td></tr><tr><th colspan="2" style="text-align:center;background-color: #d0e5f5;">IPTV</th></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">TELUS TV
(Canada)</th><td> Channel 831 (English)
Channel 2091
(French)</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">TrueIPTV
(Thailand)</th><td> Channel 13</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">World On Demand
(Japan)</th><td> English, Channel 110
French, Channel 111</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Now TV
(Hong Kong)</th><td> Channel 326</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">mio TV
(Singapore)</th><td> Channel 44(has been cease transmission in december 2011 and replace by DW Channel)</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">MEO
(Portugal)</th><td> Channel 203 (POR)</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Hypp.TV
(Malaysia)</th><td> Channel 2006</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">MaxTV
(Croatia)</th><td> Channel 702</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">UniFi
(Maylasia)</th><td> Channel 402</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">CHT MOD
(Taiwan)</th><td> Channel 219</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">KT QOOK TV
(South Korea)</th><td> Channel 28</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Moja TV
(Bosnia and Herzegovina)</th><td> Channel 6</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Open IPTV
(Bosnia and Herzegovina)</th><td> Channel 502</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Canalsat</th><td> Channel 104</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Tivibu (Turkey)</th><td> Channel 76</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">MaxTV (Macedonia)</th><td> Channel 655</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">ZAP (Cape Verde)</th><td> Channel 8 (POR)</td></tr><tr><th colspan="2" style="text-align:center;background-color: #d0e5f5;">Streaming media</th></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Official website</th><td> Watch live
(free, flash streaming available in English, French, Persian, Ukrainian) [Ukrainian is available worldwide; English and French are not available in Canada or the United States]</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">FilmOn</th><td> Watch live (English)
Watch live (French)
Watch live (German)
Watch live (Italian)
Watch live (Spanish)
Watch live (Portuguese)</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Livestation</th><td>
(free, 502 kbit/s stream available in English, French, Italian, Spanish, German, Portuguese, Turkish, Russian, Arabic; not available in Canada or the United States)</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Real SuperPass</th><td> Watch</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Sling TV</th><td> Internet Protocol television</td></tr><tr><th scope="row" style="text-align:left">Horizon Go</th><td> (Netherlands only)</td></tr></table> Euronews is a multilingual news television channel, headquartered in Lyon-Écully, France. Created in 1993, it aims to cover world news from a pan-European perspective.


As a rolling-news channel, headlines from both Europe as well as the world are broadcast in thirty-minute intervals. Brief magazine segments typically fill in the remaining schedule, focusing on market data, financial news, sports news, art and culture, science, weather, European politics, and press reviews of the major European newspapers.[2] These item slots will occasionally be preempted by breaking news or live television coverage. Some segments are displayed without commentary under the banner "No Comment", which has been the channel's signature program since its launch.[3]

History and organisation


In 1992, following the First Persian Gulf War, during which CNN's position as the preeminent source of 24-hour news programming was cemented, the European Broadcasting Union decided to establish Euronews to present information from a European perspective. The channel's first broadcast was on 1 January 1993 from Lyon. An additional broadcast studio was set up in London in 1996. It was founded by a group of ten European public broadcasters:[4]

File:Euronews logo globe.png
Logo used from 26 October 1998 to 3 June 2008
File:Euronews logo text.svg
Logo used from 26 October 1998 to 3 June 2008

In 1997, the British news broadcaster ITN purchased a 49-percent share of Euronews for £5.1 million from Alcatel-Alsthom.[5] ITN supplies the content of the channel along with the remaining shareholders, which are represented by the SOCEMIE (Société Editrice de la Chaîne Européenne Multilingue d'Information EuroNews) consortium. Euronews SA is the actual operating company which produces the channel and holds the broadcasting licence. It is co-owned by the 10 founders and:

The broadcast switched from solely analogue to mainly digital transmission in 1999. In the same year, the Portuguese audio track was added. The Russian audio track appeared in 2001.

In 2003, ITN sold its stake in Euronews as part of its drive to streamline operations and focus on news-gathering rather than channel management.[6]

On 6 February 2006, Ukrainian public broadcaster Natsionalna Telekompanya Ukraïny (NTU) purchased a one-percent interest in SOCEMIE.[7]

On 27 May 2008, Spanish public broadcaster RTVE decided to leave Euronews to promote its international channel TVE Internacional. It also cited legal requirements to maintain low debt levels through careful spending as a factor influencing its decision to leave.[8]

In February 2009, the Turkish public broadcaster TRT became a shareholder in the channel, and joined its supervisory board.[9] TRT purchased 15.70% of the channel's shares and became the fourth main partner after France Télévisions (23.93%), RAI (21.54%), and VGTRK (16.94%).

Language availability

Euronews logo
Launched 1 January 1993
Owned by Euronews SA[1]
Picture format 16:9 (576i, SDTV)
Slogan Most-watched news channel in Europe
Broadcast area Worldwide
Headquarters 60, chemin des Mouilles
69130 Lyon-Écully, France
Website Official website
Europe Limited retransmission
(UK & Ireland)
Channel 508
G Sat
Channel 134
Cyfrowy Polsat
Channel 181
Astra 1M 11.817 GHz V / 27.5
direct tv 56 12.226 GHz H / 27.5
Astra 2F 12663 H 22000 5/6
Eutelsat Hot Bird 13A 11.034 GHz V / 27.5 & 12.597 GHz V / 27.5
Türksat 3A 42°E 11.096 GHz H / 30.0
Asiasat 2 3.960 GHz H / 27.5
(South Africa)
Channel 414
Channel 123
Dish Network
(United States)
Channel 901
Sky Italia
Channel 521
Channel 254
TV Vlaanderen Digitaal Channel 53
Channel 204
Channel 142
Galaxy 23
(North America, C band free-to-air)
3.781 GHz V / 29.270
Channel 200 (POR)
Channel 203 (POR)
Channel 334
Canalsat Channel 104
(Angola, Mozambique)
Channel 145 (POR)
Virgin Media
(United Kingdom)
Channel 620
UPC Ireland
Channel 203 (EN)
Channel 831-836 (FR-RU)
(United States)
Channel 103
Channel 172 (French)
Rogers Cable
Channel 193
Com Hem
Channel 123
Channel 47
UPC Romania
Channel 421 (digital with DVR)
Channel 141 (digital)
MC Cable
Channel 24
Kabel Deutschland
Channel 554(DE), 827(RU), 837 (FR; only upgraded networks), 848 (UK; only upgraded networks), 869(IT), 873(ES), 882(POR)
Channel 505
KTV Šibenik
Channel 15
Channel 66
Channel 159 (Digital Subscribers)
Channel 046
(digital CH-D)
Channel 203 (POR)
(Basque Country, Spain)
Channel 29
UPC Poland</small>
# Language Launch
1 English 1 January 1993
1 French 1 January 1993
1 German 1 January 1993
1 Italian 1 January 1993
1 Spanish 1 January 1993
6 Portuguese November 1999
7 Russian September 2001
8 Arabic 12 July 2008
9 Turkish 30 January 2010
10 Persian 27 October 2010
11 Ukrainian 24 August 2011
12 Greek 18 December 2012
13 Hungarian 30 May 2013
+1 Polish
(just selectable as an audio option but it is broadcasting in English)
(As of 16 December 2011)


Since 11 January 2011, the channel has been broadcast in the 16:9 format, which replaced the previous 4:3 format.

Executive Board

CEO : Michael Peters Born in 1971 in Flensburg, Germany, of French and German nationality, Michael Peters graduated from EM Lyon business school with a Master’s degree in Financial Engineering (1995) and from IAE Lyon III (1992). He began his career at the international auditing firm of Arthur Andersen, in Lyon, France (1995–1998). Michael Peters joined Euronews in 1998 as Finance Manager and then became CFO. He was appointed Deputy Managing Director of Euronews in December 2003.

In May 2005, at the age of 33, and seven years after joining euronews, Michael Peters was appointed Managing Director of Europe’s leading news channel. In December 2008, Michael Peters was appointed Managing Director of the Executive Board of Euronews S.A. In December 2011, Michael Peters was appointed Chairman of the Executive Board.

Members of the Executive Board

  • Michael Peters, CEO, Chairman of the Executive Board
  • Lucian Sârb, Director of News and Programmes
  • Cécile Leveaux, Chief Technical Officer
  • Olivier de Montchenu, Worldwide Sales Director, Managing Director of Euronews Sales

Management Committee

  • Michael Peters, Chairman of the Executive Board
  • Lucian Sârb, Director of News and Programmes
  • Cécile Leveaux, Chief Technical Officer
  • Olivier de Montchenu, Worldwide Sales Director, Managing Director of Euronews Sales
  • David Cipel, Chief Financial and Administrative Officer
  • Grégory Samak, Director of Broadcasting and Programme Marketing
  • Grégoire Olivero de Rubiana, Director of External Relations
  • Arnaud Verlhac, Deputy Director Worldwide Distribution

Supervisory Board

Chairman of the Supervisory Board: Paolo Garimberti

A native Italian and educated in Law, Paolo Garimberti has spent his entire career in journalism. He began as a correspondent in Moscow for the daily newspaper La Stampa, then as Office Manager in Rome. In 1986, he moved to La Repubblica as an editorialist, specialising in foreign politics. He also appeared as an expert commentator on RAI’s TG3 (television news programme). He was then appointed Manager of RAI’s TG2, before going back to La Repubblica as Vice Managing Director, until 2004. During that time, he founded and managed the rolling news website, CNN Italia. He then went on to Espresso Group where he held the positions of Director of International Relations and Development, as well as editorialist. 2009-2012: Paolo Garimberti returned to RAI as its Chairman. In May 2012, he became Chairman of the new museum of the Juventus team at the stadium in Turin. Paolo Garimberti was appointed Chairman of the Supervisory Board of Euronews on 16 December 2011.

Members of the Supervisory Board (natural persons)

  • Paolo Garimberti
  • Andrey Bystritsky
  • Ahmet Koyuncu
  • Stéphanie Martin
  • Philippe Cayla
  • Pier Luigi Malesani

Members of the Supervisory Board (legal entities)

  • France Télévisions (France)
  • RAI (Italy)
  • VGTRK (Russia)
  • TRT (Turkey)
  • SSR (Switzerland)
  • SNRT (Morocco)
  • RTP (Portugal)
  • RTE (Ireland)
  • RTBF (Belgium)
  • ERT (Greece)

Acquisition by Egyptian businessman

In February 2015 the channel's executive board has approved the bid by an Egyptian telecom businessman, Naguib Sawiris, to acquire a 53% controlling stake in the media outlet. The deal raised a number of questions over Euronews' future editorial posture and its independence.[10][11][12]


Euronews has received criticism for perceived bias towards the European Commission which provides a significant part of the channel's funding.[13][14][15]


The channel employs an unusual presentation style: initially, rather than using in-vision presenters, it showed only video footage with recorded voice-overs. This aims to prevent bias. In 2011, however, extended news items featured in-vision reporters, including occasional pieces to camera.

Euronews has a distinct and unique presentation model in a highly competitive news universe:

  • No studio, no anchormen for a unique and immediately identifiable style;
  • A European, and therefore, a different outlook on the world;
  • A multilingualist approach enhanced by the introduction of new languages;
  • An editorial policy of broadcasting accurate and verified information.

The principal sources of footage come from APTN (Associated Press Television News) and Reuters TV, these being the partner agencies of the European Broadcasting Union. It also draws upon resources from Agence France-Presse, Italian ANSA, Portuguese LUSA, German DPA, Spanish EFE and Russian ITAR-TASS.


The channel is available in 350 million households in 155 countries worldwide. It reaches more than 170 million European households by cable, satellite and terrestrial. It also began to secure availability on multimedia platforms such as IPTV and digital media.[16]

Euronews launched an application for mobile devices (Android, iPhone, and iPad) which is called "Euronews Live". The application is free of charge and is available on Android Market and App Store.[17]

The following countries also broadcast Euronews through terrestrial channels:


The channel's programmes are also available by podcast, and it has also maintained a YouTube channel since October 2007.[20]

In 2012, the largest Belarusian state network MTIS stopped broadcasting Euronews for unknown reasons.[21][22]

In 2013, the new commercial channel Planet TV started broadcasting Euronews dubbed in Slovenian after Antenna TV SL purchased a major stake in the company. Euronews airs after closedown (or sign-off) of Planet TV, but both call sign logos are displayed.


The current Euronews logo is the fourth. From 1 January 1993 to 26 October 1998 the logo was in the lower right corner of the screen, between 26 October 1998 and 4 June 2008 it was in the upper left corner of the screen, and since 4 June 2008 it has been in the upper right corner of the screen.

  • 1 January 1993
  1. REDIRECT Template:Spaced ndash 8 February 1997: blue lowercase word "euro" in yellow parallelogram and yellow uppercase word "NEWS".
    • 8 February 1997
    1. REDIRECT Template:Spaced ndash 26 October 1998: white lowercase word "euro" above and blue lowercase word "news" below.
      • 26 October 1998
      1. REDIRECT Template:Spaced ndash 4 June 2008: blue rectangle enclosing white camel case word "EuroNews".
        • Since 4 June 2008; white lowercase word "euronews" on a neutral grey background featuring a white circle symbolizing both the world and star circle on the flag of Europe.


        Captions are in English, though the names of some countries are not translated (Deutschland, not Germany).

        See also

        Lua error in package.lua at line 80: module 'Module:Portal/images/e' not found.


        1. ^ "Euronews restructures". Informa Telecoms & Media. January 27, 2009. Retrieved 25 October 2012. 
        2. ^ Euronews and Metropolitan Media Ltd (PDF), Metropolitan Media Ltd, retrieved 20 August 2011 
        3. ^ "No comment from EuroNews on YouTube". Advanced Television. 11 October 2007. Retrieved 20 August 2011. 
        4. ^ Collins, Richard (1998). From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. p. 130. ISBN 9780415179706. 
        5. ^ "ITN ACQUIRES 49% EURONEWS STAKE". Telecom Paper. 1 December 1997. Retrieved 5 June 2012. 
        6. ^ "ITN Drops Out of Euronews Channel". Broadcast. 
        7. ^ "NTU Becomes 20th EuroNews Shareholder". DigitalSpy. 5 February 2006. 
        8. ^ "TVE abandona EuroNews". El Mundo (in Spanish). 5 February 2006. 
        9. ^ "Turkey's TRT joins Euronews supervisory board". World Bulletin. 15 September 2009. Retrieved 5 June 2012. 
        10. ^ "Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN". Hollywood Reporter. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015. 
        11. ^ "Controversial ventures pose questions for Euronews". EU Observer. 24 March 2015. Retrieved 25 March 2015. 
        12. ^ "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian. 27 February 2015. Retrieved 25 March 2015. 
        13. ^ "The EU Communication ‘propaganda’ debate". New Europe. 23 August 2009. Retrieved 20 August 2011. 
        14. ^ "Euronews: Channel of Propaganda". EU Democrates. 18 January 2011. Retrieved 20 August 2011. 
        15. ^ "EU triples its financial contribution to Euronews". The Parliament. 13 January 2011. Retrieved 20 August 2011. 
        16. ^ "Euronews Media Presspack" (PDF). Euronews. Retrieved 27 June 2010. 
        17. ^ "euronews live apllication". Euronews. Retrieved 20 August 2011. 
        18. ^ "Programación de Euronews en Extremadura TV" (in Spanish). Extremadura TV. 10 February 2013. Retrieved 10 February 2013. 
        19. ^ "Euronews llega a la TDT en España a través de Aragón TV". Heraldo (in Spanish). 1 January 2013. Retrieved 27 January 2013. 
        20. ^ ""No Comment" sur YouTube ? Affirmatif". Libération (in French). 10 August 2007. Retrieved 5 June 2012. 
        21. ^ В сети МТИС прекращена трансляция канала "Евроньюс" (in Russian). Naviny. 1 January 2012. Retrieved 5 June 2012. 
        22. ^ "В Минске отключают Euronews" (in Russian). Euroradio. 31 December 2011. Retrieved 5 June 2012. 

        External links